Opštinu Foča čini 95 naseljenih mjesta organizovanih u 22 mjesne zajednice (MZ). Prema službenoj stranici opštine Foča, prema posljednjem popisu stanovništva iz 1991. godine, opština je imala 40.513 stanovnika, od čega 20.898 Bošnjaka, 18.339 Srba, 104 Hrvata i 1.172 Ostalih. Za vrijeme i nakon rata došlo je do značajnih promjena u demografskoj strukturi opštine, a trenutni broj stanovnika je za oko 33% manji u odnosu na posljednji popis stanovništva.
Od 2001. godine do danas, primjetan je neznatan porast broja stanovnika, što se može objasniti i činjenicom da je u posljednjem periodu došlo do djelimičnog povratka prijeratnih stanovnika opštine. U opštini je od kraja rata do danas registrovano 3.650 povratnika Bošnjaka, međutim stvarni broj povratnika je manji, s obzirom da povratnici nerijetko prodaju ili mijenjaju svoju imovinu, posebno u gradskom području, nakon čega se trajno sele iz Foče. Na području opštine je u 2007. godini registrovano oko 2.500 raseljenih lica čije je prebivalište do 1991. godine bilo u Sarajevu, Goraždu, ostalim opštinama Gornjodrinske regije, te selima opštine Foča.Prema raspoloživim podacima opštinske administrativne službe za 2007. godinu, u opštini ima 8.709 domaćinstava, a prosječna veličina domaćinstva je 3,1 člana.
S gustinom naseljenosti od 24,2 stanovnika/km² (2007. godina), opština Foča se ubraja među rijetko naseljene opštine kako u RS tako i u BiH. Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku i raspoloživim podacima opštinske administrativne službe, najveće demografske promjene u toku i nakon rata desile su se u etničkoj strukturi stanovništva. Bošnjaci su prije rata bili većinsko stanovništvo u opštini Foča, a danas je etnička struktura bitno izmijenjena, te u ukupnom broju stanovnika Srbi učestvuju sa 86,2%, a Bošnjaci sa 13,5%.
Izvor: http://www.opstinafoca.rs.ba/o-foci/demografija.html
Izdvojena sredstva za povratak u opstini Foca
Preporučite:
2012
Jedna od metoda prikupljanja podataka o izdvojenim i utrošenim javnim sredstvima za održivi povratak, jeste i putem upitnika. Upitnik obuhvata slijedeće segmente:
- informacije o ukupno planiranim, realizovanim I utrošenim sredstvima,
- informacije o planiranim, realizovanim I utrošenim sredstvima po namjenama
a. obnova stambenih objekata,
b. izgradnja stambenih objekata,
c. održivi povratak (komunalna infrastruktura, socijalna infrastruktura, zapošljavanje I samozapošljavanje, elektrifikacija povratničkih naselja),
- radu Komisije, poštivanju ljudskih prava, broju povratnika, broju mladih povratnika, razlozima za (ne)povratak, zapošljavanje I sl.)
- pripremljenost monitora za rad u općinama,
- konačni komentar monitora
Sa načelnikom opštine Foča smo postigli dogovor o saradnji na aktivnostima koje smo provodili u okviru Projekta “Monitoring utroška javnih sredstava za održivi povratak”
Sredstva za 2010. - Upitnik opštine
Naziv projekta- |
Opis projekta |
Lokacija |
Namjena |
Odobreno |
Utrošeno |
Status projekta |
Napomena |
Ministarstvo izbjeglica i raseljenih lica RS |
Projekat CEB III |
|
Individualne stambene jedinice |
120.000,00 |
|
|
|
ASB- Deutschland |
Obnova započetih objekata |
|
Individualne stambene jedinice |
453.751,00 |
|
|
|
CRS |
Obnova objekata |
|
Individualne stambene jedinice |
400.000,00 |
|
|
|
Fond za povratak BiH |
|
|
Kondominijumi |
100.000,00 |
|
|
|
Fond za povratak BiH – Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice BiH |
Elektrifikacija povratničkih naselja |
–Kratine i Slatina – Žilići - Šivšići |
Elekrtifikacija |
200.000,00 |
|
|
|
Opština Foča |
Infrastruktura - putevi |
|
Održivi povratak |
50.000,00 |
|
|
|
Fond za povratak BiH – Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice BiH |
Infrastruktura - putevi |
|
Održivi povratak |
935.000,00 |
|
|
|
Fond za povratak BiH – Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice BiH |
Podrška održivom povratku |
|
Održivi povratak |
200.000,00 |
|
|
|
CRS |
Infrastruktura |
|
Održivi povratak |
50.000,00 |
|
|
|
Ministarstvo izbjeglica i raseljenih lica RS |
Infrastruktura |
|
Održivi povratak |
100.000,00 |
|
|
|
CRS |
Podrška održivom povratku |
|
Održivi povratak |
35.000,00 |
|
|
|
Ministarstvo izbjeglica i raseljenih lica RS |
Podrška održivom povratku |
|
Održivi povratak |
30.000,00 |
|
|
|
Fond za povratak BiH – Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice BiH |
Podrška održivom povratku |
|
Održivi povratak |
300.000,00 |
|
|
|
UKUPNO |
|
|
|
2.973.751,00 |
|
|
|
Sredstva za 2011. - Upitnik opštine
Naziv projekta- |
Opis projekta |
Lokacija |
Namjena |
Odobreno |
Utrošeno |
Status projekta |
Napomena |
Opština Foča |
|
|
Individualne stambene jedinice |
250.071,00 |
|
|
|
Fond za povratak |
|
|
Individualne stambene jedinice |
243.477,70 |
|
|
|
Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice BiH |
|
|
Individualne stambene jedinice |
345.000,00 |
|
|
|
Federalno ministarstvo raseljenih osoba i izbjeglica |
|
|
Individualne stambene jedinice |
350.000,00 |
|
|
|
CRS |
|
|
Individualne stambene jedinice |
1.511.424,00 |
|
|
|
Fond za povratak BiH |
|
|
Kondominijumi |
100.000,00 |
|
|
|
Opština Foča |
Podrška održivom povratku |
|
Održivi povratak |
246.000,00 |
|
|
|
Fond za povratak |
Podrška održivom povratku |
|
Održivi povratak |
165.000,00 |
|
|
|
Federalno ministarstvo raseljenih osoba i izbjeglica |
Podrška održivom povratku |
|
Održivi povratak |
193.000,00 |
|
|
|
CRS |
Podrška održivom povratku |
|
Održivi povratak |
451.978,00 |
|
|
|
HELP |
Podrška održivom povratku |
|
Održivi povratak |
139.500,00 |
|
|
|
Opština Centar Sarajevo |
Podrška održivom povratku |
|
Održivi povratak |
7.000,00 |
|
|
|
Kanton Sarajevo |
Podrška održivom povratku |
|
Održivi povratak |
10.000,00 |
|
|
|
Opština Ilidža |
Podrška održivom povratku |
|
Održivi povratak |
1.150,00 |
|
|
|
UNHCR |
Podrška održivom povratku |
|
Održivi povratak |
32.000,00 |
|
|
|
UKUPNO |
|
|
|
4.045.600,70 |
|
|
|
SREDSTVA ZA 2010 – UPITNIK MONITORA (KVANTITATIVNI DIO)
Obnova i izgradnja |
|||||
Lokacija |
Opis projekta |
Namjena |
Broj |
Napomena |
|
MZ Kozja Luka |
Obnova |
Individualne stambene jedinice |
26 |
|
|
Izgradnja |
Individualne stambene jedinice |
0 |
|
||
Obnova |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
Izgradnja |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
MZ Kratine |
Obnova |
Individualne stambene jedinice |
6 |
|
|
Izgradnja |
Individualne stambene jedinice |
0 |
|
||
Obnova |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
Izgradnja |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
MZ Slatina |
Obnova |
Individualne stambene jedinice |
7 |
|
|
Izgradnja
|
Individualne stambene jedinice |
0 |
|
||
Obnova |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
Izgradnja |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
MZ Gornje Polje |
Obnova |
Individualne stambene jedinice |
4 |
|
|
Izgradnja
|
Individualne stambene jedinice |
0 |
|
||
Obnova |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
Izgradnja |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
MZ Izbišno |
Obnova |
Individualne stambene jedinice |
10 |
|
|
Izgradnja
|
Individualne stambene jedinice |
0 |
|
||
Obnova |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
Izgradnja |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
UKUPNO |
|
|
Individualne st.jedinice: 53 |
Kolektivno stanovanje: 0 |
|
Rekonstrukcija i obnova infrastrukture i održivi povratak |
|||||
Lokacija |
Donator/Naziv projekta |
Opis projekta |
Namjena |
Da/Ne |
Napomena |
MZ Kozja Luka |
|
Obnova i rekonstrukcija komunalne infrastrukture |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Obnova i rekonstrukcija |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Fedralno ministarstvo raseljenih osoba I izbjeglica |
Projekti zapošljavanje I samozapošljavanja |
Održivi povratak |
Da |
|
|
|
Projekti elektrifikacije |
Elektrifikacija |
Ne |
|
|
MZ Kratine |
|
Obnova i rekonstrukcija komunalne infrastrukture |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Obnova i rekonstrukcija |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Fedralno ministarstvo raseljenih osoba I izbjeglica |
Projekti zapošljavanje I samozapošljavanja |
Održivi povratak |
Da |
|
|
|
Projekti elektrifikacije |
Elektrifikacija |
Ne |
|
|
MZ Slatina |
|
Obnova i rekonstrukcija komunalne infrastrukture |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Obnova i rekonstrukcija |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Fedralno ministarstvo raseljenih osoba I izbjeglica |
Projekti zapošljavanje I samozapošljavanja |
Održivi povratak |
Da |
|
|
|
Projekti elektrifikacije |
Elektrifikacija |
Ne |
|
|
MZ Gornje Polje |
|
Obnova i rekonstrukcija komunalne infrastrukture |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Obnova i rekonstrukcija |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
|
Projekti zapošljavanje I samozapošljavanja |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
|
Projekti elektrifikacije |
Elektrifikacija |
Ne |
|
|
MZ Izbišno |
|
Obnova i rekonstrukcija komunalne infrastrukture |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Obnova i rekonstrukcija |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Fedralno ministarstvo raseljenih osoba i izbjeglica |
Projekti zapošljavanje I samozapošljavanja |
Održivi povratak |
Da |
|
|
|
Projekti elektrifikacije |
Elektrifikacija |
Ne |
|
KVALITATIVNI DIO UPITNIKA
Kvalitativni dio upitnika se odnosi na slijedeće segmente:
•o radu opštinske Komisije
•o poštivanju ljudskih prava
•o korupciji u procesu održivog povratak
•o zalaganju političkih stranaka u procesu održivog povratak
•o potrebama povratnika
Redni broj |
Pitanje |
Odgovor |
Komentar |
1. |
Da li opštinska Komisija, po vašoj ocjeni, ispunjava zadatke zbog kojih je osnovana? |
Ne |
Zato što nije formirana u skladu sa važećim propisima Ministarstva za ljudska prava I izbjeglice BiH |
2. |
Da li općinska/opštinska Komisija na adekvatan način sarađuje sa ostalim akterima u procesu? |
|
|
3. |
Kako bi ocjenili poštovanje ljudskih prava raseljenih lica i povratnika u općini/opštini? |
Dobro |
|
4. |
Kako bi ocjenili realizaciju procesa povratka prognanika i raseljenih lica u općini/opštini? |
Loše |
|
5. |
Kako bi, na nivou opštine, ocjenili nivo neregularnosti i korupcije u oblasti rekonstrukcije i obnove stambenih objekata prognanika? |
Loše |
|
6. |
Kako bi, na nivou opštine, ocjenili nivo neregularnosti i korupcije u drugim oblastima održivog povratka: |
|
|
Rekonstrukcija individualnih stamb.jedinica |
Loše |
|
|
Obnova i izgradnja kondominijuma |
|
|
|
Projekti elektrifikacije |
Loše |
|
|
Izgradnja socijalne i komunalne infrastrukture |
Loše |
|
|
Zapošljavanje povratnika i dodjelu materijalnih dobara |
Loše |
|
|
7. |
Kako bi ocjenili zalaganje političkih partija na vlasti u borbi protiv neregularnosti i korupcije u oblasti rekonstrukcije i obnove stambenih objekata prognanika? |
Dobro |
|
8. |
Da li je nivo neregularnosti i korpcije u oblasti rekonstrukcije i obnove stambenih objekata prognanika veći nego u prethodnom periodu? |
Ne |
|
9. |
Najbrojte najvažnije eće razloge za raširenost neregularnosti i korupcije u oblasti rekonstrukcije i obnove stambenih objekata prognanika? |
|
|
10. |
Da li je na teritoriji Vaše mjesne zajednice potrebno obnoviti još stambenih jedinica za raseljena lica? |
Da, 1.300 |
|
11. |
Da li je na nivou općine /opštine povećan broj povratnika u predhodnoj godini? |
Da, 35 povratnika |
|
12. |
Da li je na nivou općine /opštine povećan broj mladih povratnika u predhodnoj godini? |
Da, 2 |
|
13. |
Da lie se povećao broj povratnika koji su se zaposlili? |
Ne |
|
14. |
Da li se povećao broj mladih povratnika koji su se zaposlili |
Ne |
|
15. |
Koji je glavni uzrok zbog čega se izbjeglice i raseljena lica ne vraćaju? |
Posao, socijalna zaštita, neuređena seoska područja I stable I gotovo nikakva ulaganja u razvoj sela |
|
16. |
Koji je glavni uzrok zbog čega se mladi ljudi ne vraćaju?
|
Svi bi radili u državnim institucijama, a malo je programa koji bi zainteresovali I privukli mlade da se vrate |
|
17. |
Šta je po Vašem mišljenu potrebno uraditi da bi se povećao broj uposlenih raseljenih lica i povratnika?
|
Potrebno je do kraja izvršiti odluku Ustavnog suda o implementaciji Zakona o konstitutivnosti naroda |
|
18. |
Da li se u Vašoj opštini i MZ zajednici implementiraju Ustavni amandmani o konstituivnosti naroda. Ukoliko je odgovor Da,molim Vas odgovorite zašto :
|
Na nivou opštine nisu provedeni do kraja, a u MZ se poštuju |
|
19. |
Da li ste upoznati sa procedurama dodjele sredstava krajnjim korisnicima (donošenje odluke za izdvajanje sredstava, odabir opština, odabir članova opštinskih komisija, odabir krajnjih korisnika, odabir izvođača radova)? |
Loše |
|
20. |
Konačni komentar |
Da bi se obezbjedio povratak dostojan čovjeka nije samo dovoljno izgraditi kuću, nego je potrebno obezbjediti dobre puteve, ambulante u MZ, pomoć u održivom povratku mora biti veća I mora se porodica po porodica obrađivati I tačno utvrditi šta kojoj porodici treba dati za održivi povratak |
SREDSTVA ZA 2011 – UPITNIK MONITORA (KVANTITATIVNI DIO)
Obnova i izgradnja |
|||||
Lokacija |
Opis projekta |
Namjena |
Broj |
Napomena |
|
MZ Kozja Luka |
Obnova |
Individualne stambene jedinice |
2 |
|
|
Izgradnja |
Individualne stambene jedinice |
0 |
|
||
Obnova |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
Izgradnja |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
MZ Kratine |
Obnova |
Individualne stambene jedinice |
0 |
|
|
Izgradnja |
Individualne stambene jedinice |
0 |
|
||
Obnova |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
Izgradnja |
Kolektivno stanovanje |
1 |
|
||
MZ Slatina |
Obnova |
Individualne stambene jedinice |
4 |
|
|
Izgradnja
|
Individualne stambene jedinice |
0 |
|
||
Obnova |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
Izgradnja |
Kolektivno stanovanje |
1 |
|
||
MZ Gornje Polje |
Obnova |
Individualne stambene jedinice |
5 |
|
|
Izgradnja
|
Individualne stambene jedinice |
0 |
|
||
Obnova |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
Izgradnja |
Kolektivno stanovanje |
1 |
|
||
MZ Izbišno |
Obnova |
Individualne stambene jedinice |
5 |
|
|
Izgradnja
|
Individualne stambene jedinice |
0 |
|
||
Obnova |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
Izgradnja |
Kolektivno stanovanje |
0 |
|
||
UKUPNO |
|
|
Individualne st.jedinice: 16 |
Kolektivno stanovanje: 3 |
|
Rekonstrukcija i obnova infrastrukture i održivi povratak |
|||||
Lokacija |
Donator/Naziv projekta |
Opis projekta |
Namjena |
Da/Ne |
Napomena |
MZ Kozja Luka |
|
Obnova i rekonstrukcija komunalne infrastrukture |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Obnova i rekonstrukcija |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Fedralno ministarstvo raseljenih osoba i izbjeglica i Kanton Sarajevo |
Projekti zapošljavanje I samozapošljavanja |
Održivi povratak |
Da |
|
|
UNDP |
Projekti elektrifikacije: Putojevći-Mirjanovići |
Elektrifikacija |
Da |
|
|
MZ Kratine |
|
Obnova i rekonstrukcija komunalne infrastrukture |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Obnova i rekonstrukcija |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Fedralno ministarstvo raseljenih osoba i izbjeglica i Kanton Sarajevo |
Projekti zapošljavanje I samozapošljavanja |
Održivi povratak |
Da |
|
|
Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice BiH |
Projekti elektrifikacije: Izgradnja dalekovoda Andelije-Kratine |
Elektrifikacija |
Da |
|
|
MZ Slatina |
|
Obnova i rekonstrukcija komunalne infrastrukture |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Obnova i rekonstrukcija |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Federalno ministarstvo raseljenih osoba i izbjeglica i Kanton Sarajevo |
Projekti zapošljavanje I samozapošljavanja |
Održivi povratak |
Da |
|
|
CRS |
Projekti elektrifikacije |
Elektrifikacija |
Da |
|
|
MZ Gornje Polje |
|
Obnova i rekonstrukcija komunalne infrastrukture |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Obnova i rekonstrukcija |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
CRS |
Projekti zapošljavanje I samozapošljavanja |
Održivi povratak |
Da |
|
|
|
Projekti elektrifikacije |
Elektrifikacija |
Ne |
|
|
MZ Izbišno |
|
Obnova i rekonstrukcija komunalne infrastrukture |
Održivi povratak |
Ne |
|
|
Obnova i rekonstrukcija |
Održivi povratak |
Da |
|
|
Fedralno ministarstvo raseljenih osoba i izbjeglica i Kanton Sarajevo |
Projekti zapošljavanje I samozapošljavanja |
Održivi povratak |
Da |
|
|
|
Projekti elektrifikacije |
Elektrifikacija |
Ne |
|
KVALITATIVNI DIO UPITNIKA
Kvalitativni dio upitnika se odnosi na slijedeće segmente:
•o radu opštinske Komisije
•o poštivanju ljudskih prava
•o korupciji u procesu održivog povratak
•o zalaganju političkih stranaka u procesu održivog povratak
•o potrebama povratnika
Redni broj |
Pitanje |
Odgovor |
Komentar |
1. |
Da li opštinska Komisija, po vašoj ocjeni, ispunjava zadatke zbog kojih je osnovana? |
Ne |
Zato što nije formirana u skladu sa važećim propisima Ministarstva za ljudska prava I izbjeglice BiH |
2. |
Da li općinska/opštinska Komisija na adekvatan način sarađuje sa ostalim akterima u procesu? |
|
|
3. |
Kako bi ocjenili poštovanje ljudskih prava raseljenih lica i povratnika u općini/opštini? |
Dobro |
|
4. |
Kako bi ocjenili realizaciju procesa povratka prognanika i raseljenih lica u općini/opštini? |
Loše |
|
5. |
Kako bi, na nivou opštine, ocjenili nivo neregularnosti i korupcije u oblasti rekonstrukcije i obnove stambenih objekata prognanika? |
Loše |
|
6. |
Kako bi, na nivou opštine, ocjenili nivo neregularnosti i korupcije u drugim oblastima održivog povratka: |
|
|
Rekonstrukcija individualnih stamb.jedinica |
Loše |
|
|
Obnova i izgradnja kondominijuma |
|
|
|
Projekti elektrifikacije |
Loše |
|
|
Izgradnja socijalne i komunalne infrastrukture |
Loše |
|
|
Zapošljavanje povratnika i dodjelu materijalnih dobara |
Loše |
|
|
7. |
Kako bi ocjenili zalaganje političkih partija na vlasti u borbi protiv neregularnosti i korupcije u oblasti rekonstrukcije i obnove stambenih objekata prognanika? |
Dobro |
|
8. |
Da li je nivo neregularnosti i korpcije u oblasti rekonstrukcije i obnove stambenih objekata prognanika veći nego u prethodnom periodu? |
Ne |
|
9. |
Najbrojte najvažnije eće razloge za raširenost neregularnosti i korupcije u oblasti rekonstrukcije i obnove stambenih objekata prognanika? |
|
|
10. |
Da li je na teritoriji Vaše mjesne zajednice potrebno obnoviti još stambenih jedinica za raseljena lica? |
Da, 1.300 |
|
11. |
Da li je na nivou općine /opštine povećan broj povratnika u predhodnoj godini? |
Da, 35 povratnika |
|
12. |
Da li je na nivou općine /opštine povećan broj mladih povratnika u predhodnoj godini? |
Da, 2 |
|
13. |
Da lie se povećao broj povratnika koji su se zaposlili? |
Ne |
|
14. |
Da li se povećao broj mladih povratnika koji su se zaposlili |
Ne |
|
15. |
Koji je glavni uzrok zbog čega se izbjeglice i raseljena lica ne vraćaju? |
Posao, socijalna zaštita, neuređena seoska područja I stable I gotovo nikakva ulaganja u razvoj sela |
|
16. |
Koji je glavni uzrok zbog čega se mladi ljudi ne vraćaju?
|
Svi bi radili u državnim institucijama, a malo je programa koji bi zainteresovali I privukli mlade da se vrate |
|
17. |
Šta je po Vašem mišljenu potrebno uraditi da bi se povećao broj uposlenih raseljenih lica i povratnika?
|
Potrebno je do kraja izvršiti odluku Ustavnog suda o implementaciji Zakona o konstitutivnosti naroda |
|
18. |
Da li se u Vašoj opštini i MZ zajednici implementiraju Ustavni amandmani o konstituivnosti naroda. Ukoliko je odgovor Da,molim Vas odgovorite zašto :
|
Na nivou opštine nisu provedeni do kraja, a u MZ se poštuju |
|
19. |
Da li ste upoznati sa procedurama dodjele sredstava krajnjim korisnicima (donošenje odluke za izdvajanje sredstava, odabir opština, odabir članova opštinskih komisija, odabir krajnjih korisnika, odabir izvođača radova)? |
Loše |
|
20. |
Konačni komentar |
Da bi se obezbjedio povratak dostojan čovjeka nije samo dovoljno izgraditi kuću, nego je potrebno obezbjediti dobre puteve, ambulante u MZ, pomoć u održivom povratku mora biti veća I mora se porodica po porodica obrađivati I tačno utvrditi šta kojoj porodici treba dati za održivi povratak |
U mjesecu aprilu 2012.godine monitoring tim Unije zajedno sa projektnim timom obišao je lokacije za koje je Komisija za izbjegla i raseljena lica BiH svojim odlukama namijenila sredstva iz zajedničkih projekata (ZP) u periodu obuhvaćenim projektom, a koje se nalaze na području opštine Foča. Tom prilikom smo obišli centar grada, naselje Tabaci, selo Šadići i obišli te snimili pojedine objekte/lokacije za koje su izdvojena javna sredstva.
Individualne stambene jedinice
Iako je određena lista korisnika za lica Bošnjačke nacionalnosti, u projektu ZP10, individualne stambene jedinice još nisu počele da se obnavljaju. Monitoring tim je simio postojeće stanje kako bi mogli pratiti i dokumentovati progres.
...Objekat 1
...Mjesna zajednica Aladža,
...ulica M. Hadživukovića
...Objekti 2 i 3
...Čohodar mahala/Lazarevo,
...ulica D.Fundića
...Objekat 4
...naselje Tabaci
...ulica Drinska
Kondominijum (kolektivne stambene jedinice)
U izgrađenom kondominijumi živi šest bošnjačkih povratničkih porodica, u okviru ZP08, Mjesna zajednica Donje Polje
Zgrada socijalno-neprofitnog stanovanja (CRS)
U okviru projekta “Zatvaranje kolektivnih centara kroz omogućavanje socijalnog stanovanja u općini Foča” izgrađen je stambeno-poslovni objekat (zgrada zajedničkog stanovanja) u Gornjem Polju za po sedam srpskih i bošnjačkih korisnika/porodica. Projekat implementirao CRS, sufinansirali Federalno ministarstvo raseljenih osoba i izbjeglica, Ministarstvo za izbjeglice i raseljena lica Republike Srpske, i Odjel SAD-a za populaciju, izbjeglice i migracije (BPRM). Zgrada otvorena u oktobru 2011. godine.
Put Ćurevo-Šadići
Lokalni put iz sela Ćurevo prema selu Šadići bi se uskoro trebao početi asfaltirati, u okviru projekta ZP 10. Za njega je odobreno 60.000 KM. Trenutno je asfaltiran put od glavne ceste (Foča-Tjentište) do Šadića gdje asfalt prestaje i počinje makadam sve do Ćureva. Monitoring tim je snimio stanje radi praćenja progresa radova.
Informacija o statusu zajedničkih projekata u 2011. godini
Prenos sredstava iz 2010. godine
Odlukom Komisije za izbjeglice i raseljena lica, iz sredstava za implementaciju Zajedničkih projekata je u 2010.godini za ovu opštinu odobreno ukupno 535.000,00 KM, a od toga je u 2011. godinu preneseno 535.000,00 KM, ugovoreno 64.893,00 KM, i to za:
- individualne stambene jedinice (odobreno 300.000,00 KM, ugovoreno 0 KM)
- održivi povratak (odobreno 135.000,00 KM, ugovoreno 64.893,00 KM)
- elektrifikaciju (odobreno 100.000,00 KM, ugovoreno 0 KM )
Prenos sredstava iz 2009. godine
Od nezavršenih Zajedničkih projekata odobrenih za 2009.godinu, preneseno je u 2010.godinu ukupno 100.000,00 KM, od toga je ugovoreno 100.000,00 KM i to za:
-
elektrifikaciju (odobreno 100.000,00 KM, ugovoreno 100.000,00 KM )
Naziv projekta |
Opis projekta |
Lokacija |
Namjena |
Planirano |
Odobreno |
Utrošeno |
Status projekta |
Napomena |
ZPOD10
|
Asfaltiranje puta |
Put Jelač-Miljevina |
Održivi povratak |
|
65.000,00 |
64.893,00 |
|
|
ZPOD10 |
Asfaltiranje / rekonstrukcija dva puta |
|
Održivi povratak |
|
70.000,00 |
|
|
|
ZPE10 |
Priključivanje električne energije za 9 st.jed. |
Slatina, Bijele vode i Boljesovići |
Elektrifikacija |
|
100.000,00 |
|
|
|
ZP10 |
Sanacija 12 individualnih stambenih jedinica |
|
Individualne stambene jedinice |
|
300.000,00 |
|
|
|
ZPE09 |
Priključivanje električne energije |
|
Elektrifikacija |
|
100.000,00 |
100.000,00 |
|
MIRLRS sufinansira sa 14.000,00 |
Legenda skraćenica:
PP – projektni prijedlog
KIRL – Komisija za izbjeglice i raseljena lica
PD – projektna dokumentacija
PU – potpisivanje ugovora
TP – tehnički prijem
St.jed. – stambene jedinice
Analiza izdvajanja javnih sredstava
Analiza izdvajanja javnih sredstava iz budžeta sa svih nivoa vlasti koja su namijenjena za održivi povratak u opštini Foča za 2011. godinu data je zbirno u nastavku
Naziv projekta- |
Opis projekta |
Lokacija |
Namjena |
Odobreno |
Utrošeno |
Status projekta |
Napomena |
OPŠTINA FOČA |
Infrastruktura (voda i kanalizacija, komunikacije i društvena infrastruktura) |
|
Održivi povratak |
246.000,00 |
246.000,00 |
|
|
OPŠTINA FOČA |
Obnova individualnih stambenih jedinica |
|
Individualne stambene jedinice |
250.071,00 |
250.071,00 |
|
|
FMROI |
Infrastruktura |
|
Održivi povratak |
60.000,00 |
60.000,00 |
|
|
FMROI |
|
|
Održivi povratak |
193.000,00 |
193.000,00 |
|
|
FMROI |
|
|
Individualne stambene jedinice |
350.000,00 |
350.000,00 |
|
|
CRS (obaveze iz 2010) |
|
|
Održivi povratak |
96.729,00 |
96.729,00 |
|
|
CRS (obaveze iz 2010) |
Infrastruktura |
|
Održivi povratak |
121.500,00 |
121.500,00 |
|
|
CRS |
Socijalno stanovanje |
Kratine i Slatina |
Održivi povratak |
35.000,00 |
35.000,00 |
|
|
CRS |
Hrana, prevoz |
|
Održivi povratak |
22.338,00 |
22.338,00 |
|
|
CRS |
Infrastruktura |
Kratine, Slatina |
Održivi povratak |
100.000,00 |
100.000,00 |
|
|
CRS |
Podrška održivom povratku |
Kratine, Slatina |
Održivi povratak |
119.100,00 |
119.100,00 |
|
|
CRS |
Infrastruktura - vodovod |
Slatina |
Održivi povratak |
6.000,00 |
6.000,00 |
|
|
CRS |
|
|
Individualne stambene jedinice |
1.511.424,00 |
1.511.424,00 |
|
|
CRS |
|
|
Održivi povratak |
451.978,00 |
451.978,00 |
|
|
HELP |
|
|
Održivi povratak |
139.500,00 |
139.500,00 |
|
|
UNHCR |
|
|
Održivi povratak |
32.000,00 |
32.000,00 |
|
|
OPŠTINA CENTAR SARAJEVO |
|
|
Održivi povratak |
7.000,00 |
7.000,00 |
|
|
KANTON SARAJEVO |
|
|
Održivi povratak |
10.000,00 |
10.000,00 |
|
|
OPŠTINA ILIDŽA SARAJEVO |
Infrastruktura |
|
Održivi povratak |
1.150,00 |
1.150,00 |
|
|
ZP10 |
Sanacija 12 individualnih stambenih jedinica |
|
Individualne stambene jedinice |
300.000,00 |
|
|
Prenos sredstava |
ZPE10 |
Priključivanje električne energije za 9 st.jed. |
Slatina, Bijele vode i Boljesovići |
Elektrifikacija |
100.000,00 |
|
|
Prenos sredstava |
ZPOD10 |
Asfaltiranje / rekonstrukcija dva puta |
|
Održivi povratak |
70.000,00 |
|
|
|
ZPOD10 |
Asfaltiranje puta |
Put Jelač-Miljevina |
Održivi povratak |
65.000,00 |
64.893,00 |
Trenutno je asfaltiran put od glavne ceste (Foča-Tjentište) do Šadića gdje asfalt prestaje i počinje makadam sve do Ćureva. |
|
Ministarstvo izbjeglica i raseljenih lica RS |
Sufinansiranje izgradnje stambenog objekta za zbrinjavanje 14 korisnika kolektivnog‐alternativnog smještaja – implementator CRS |
Foča |
Kolekktivno stanovanje |
60.000,00 |
60.000,00 |
|
Projekat: Sufinansiranje izgradnje st.objekta– implement. CRS |
UKUPNO |
|
|
|
|
|
|
|
Informacija o statusu zajedničkih projekata u 2010.godini
Odlukom Komisije za izbjeglice i raseljena lica, iz sredstava za implementaciju Zajedničkih projekata je u 2010.godini za ovu opštinu odobreno ukupno 535.000,00 KM, a od toga je ugovoreno 0 KM, i to za:
- - individualne stambene jedinice (odobreno 300.000,00 KM, ugovoreno 0 KM)
- - održivi povratak (odobreno 135.000,00 KM, ugovoreno 0 KM)
- - elektrifikaciju (odobreno 100.000,00 KM, ugovoreno 0 KM )
Prenos sredstava iz 2009.godine
Od nezavršenih Zajedničkih projekata odobrenih za 2009.godinu, preneseno je u 2010.godinu ukupno 360.000,00 KM, od toga je realizovano 104.320,00 KM i to za:
- - elektrifikaciju (odobreno 100.000,00 KM, ugovoreno 100.000,00 KM )
- - individualne stambene jedinice ( odobreno 260.000,00 KM, ugovoreno 4.320,00 KM)
Prenos sredstava iz 2008.godine
Od nezavršenih Zajedničkih projekata odobrenih za 2008.godinu, preneseno je u 2010.godinu ukupno 530.000,00 KM, od toga je realizovano 528.884,08 KM i to za:
- - individualne stambene jedinice (odobreno 350.000,00 KM, realizovano 348.884,08KM)
- - kolektivne stambene jedinice/kondominijumi (odobreno 180.000,00 KM, realizovano 180.000,00 KM)
Naziv projekta |
Opis projekta |
Lokacija |
Namjena |
Planirano |
Odobreno |
Utrošeno |
Status projekta |
Napomena |
ZPOD10 |
Asfaltiranje / rekonstrukcija tri puta |
|
Održivi povratak |
|
135.000,00 |
|
Za jedan put dostavljeno pismo opštini |
|
ZPE10 |
Priključivanje električne energije za 9 st.jed. |
Slatina, Bijele vode i Boljesovići |
Elektrifikacija |
|
100.000,00 |
|
Urađen PP, u toku je izrada PD |
|
ZP10 |
Sanacija 12 individualnih stambenih jedinica |
|
Individualne stambene jedinice |
|
300.000,00 |
|
U toku je dopuna dokumentacije |
|
ZPE09 |
Priključivanje električne energije |
|
Elektrifikacija |
|
100.000,00 |
100.000,00 |
Odabran dobavljač /izvođač radova. PU je u toku |
MIRLRS sufinansira sa 14.000,00 |
ZP09 |
Sanacija 9 individualnih stambenih jedinica |
|
Individualne stambene jedinice |
|
260.000,00 |
4.320,00 (ugovoreno) |
Lista verifikovana na KIRL. U toku je projektovanje |
|
ZP08 |
Sanacija 14 individualnih stambenih jedinica |
|
Individualne stambene jedinice |
|
350.000,00 |
348.884,08 |
Projekat završen, obavljen TP |
|
ZPK08 |
Gradnja 1 zgrade zajedničkog stanovanja |
|
Kolektivne stambene jedinice |
|
180.000,00 |
180.000,00 |
Projekat završen, obavljen TP |
|
Legenda skraćenica:
PP – projektni prijedlog
KIRL – Komisija za izbjeglice i raseljena lica
PD – projektna dokumentacija
PU – potpisivanje ugovora
TP – tehnički prijem
St.jed. – stambene jedinice
Analiza izdvajanja javnih sredstava
Analiza izdvajanja javnih sredstava iz budžeta sa svih nivoa vlasti koja su namijenjena za održivi povratak u opštini Foča za 2010. godinu data je zbirno u nastavku
Naziv projekta – Donator |
Opis projekta |
Lokacija |
Namjena |
Odobreno |
Utrošeno |
Status projekta |
Napomena |
ZP08 |
Sanacija 14 individualnih stambenih jedinica |
|
Individualne stambene jedinice |
350.000,00 |
348.884,08 |
Projekat završen, obavljen TP |
Prenos sredstava |
ZPK08 |
Gradnja 1 zgrade zajedničkog stanovanja |
MZ Donje Polje |
Kolektivne stambene jedinice |
180.000,00 |
180.000,00 |
Projekat završen, obavljen TP |
Prenos sredstava |
ZP09 |
Sanacija 9 individualnih stambenih jedinica |
|
Individualne stambene jedinice |
260.000,00 |
4.320,00 (ugovoreno) |
Lista verifikovana na KIRL. U toku je projektovanje |
Prenos sredstava |
ZPE09 |
Priključivanje električne energije |
|
Elektrifikacija |
100.000,00 |
100.000,00 |
Odabran dobavljač /izvođač radova. PU je u toku |
MIRLRS sufinansira sa 14.000,00 |
ZP10 |
Sanacija 12 individualnih stambenih jedinica |
|
Individualne stambene jedinice |
300.000,00 |
|
U toku je dopuna dokumentacije |
|
ZPE10 |
Priključivanje električne energije za 9 st.jed. |
Slatina, Bijele vode i Boljesovići |
Elektrifikacija |
100.000,00 |
|
Urađen PP, u toku je izrada PD |
|
ZPOD10 |
Asfaltiranje / rekonstrukcija tri puta |
|
Održivi povratak |
135.000,00 |
|
Za jedan put dostavljeno pismo opštini |
|
Ministarstvo za izbjeglice i raseljena lica RS |
Dodjela građevinsko zanatskog materijala sa stimulativnim novčanim sredstvima za ugradnju |
|
individualne stambene jedinice |
59.998,55 |
59.998,55 |
Projekat realizovan |
|
Ministarstvo za izbjeglice i raseljena lica RS |
Novčana pomoć za ugradnju doniranog građevinsko zanatskog materijala |
|
individualne stambene jedinice |
40.000,00 |
40.000,00 |
Projekat realizovan |
|
Ministarstvo za izbjeglice i raseljena lica RS |
Sanacija nn mreže |
Kremin |
Elektrifikacija |
14.849,42 |
14.849,42 |
Projekat realizovan |
|
Ministarstvo za izbjeglice i raseljena lica RS |
Projekat "Zatvaranja kolektivnih centara kroz omogućavanje socijalnog stanovanja‐CRS " |
|
Kolektivni centri |
60.000,00 |
60.000,00 |
Projekat realizovan |
|
Ministarstvo za izbjeglice i raseljena lica RS |
Novčana pomoć za sanaciju porodičnog stambenog objekta |
|
Individualne stambene jedinice |
5.000,00 |
5.000,00 |
Projekat realizovan |
|
Ministarstvo za izbjeglice i raseljena lica RS |
Novčana pomoć za ugradnju doniranog građevinskog materijala |
|
individualne stambene jedinice |
3.000,00 |
3.000,00 |
Projekat realizovan |
|
Ministarstvo za izbjeglice i raseljena lica RS |
Održavanje, komunalne usluge i troškovi električne energije u objektima alternativnog smještaja |
|
Alternativni smještaj |
716,63 |
716,63 |
Projekat realizovan |
|
UKUPNO |
|
|
|
1.608.564,60 |
816.768,68 |
|
|
Naziv projekta - Donator |
Opis projekta |
Lokacija |
Namjena |
Odobreno |
Utrošeno |
Status projekta |
Napomena |
ZP08 |
Sanacija 14 individualnih stambenih jedinica |
|
Individualne stambene jedinice |
350.000,00 |
|
|
Prenos sredstava |
ZPK08 |
Gradnja 1 zgrade zajedničkog stanovanja |
MZ Donje Polje |
Kolektivne stambene jedinice |
180.000,00 |
|
|
Prenos sredstava |
ZP09 |
Sanacija 9 individualnih stambenih jedinica |
|
Individualne stambene jedinice |
260.000,00 |
|
|
Prenos sredstava |
ZPE09 |
Priključivanje električne energije |
|
Elektrifikacija |
100.000,00 |
|
|
MIRLRS sufinansira sa 14.000,00 |
Ministarstvo za izbjeglice i raseljena lica RS |
Sanacija i asfaltiranje puta u povratničkim naseljima |
Šadići, Cureva i igoci |
Održivi povratak |
30.000,00 |
30.000,00 |
Projekat realizovan |
|
Ministarstvo za izbjeglice i raseljena lica RS |
Vjerski objekat |
|
Održivi povratak |
8.000,00 |
8.000,00 |
Projekat realizovan |
|
UKUPNO |
|
|
|
928.000,00 |
38.000,00 |
|
|
Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice BiH
Sektor za obnovu, razvoj, monitoring i regionalne centre
Pregled ulaganja u svrhu povratka u 2007. godini
|
DONATORI |
Vrsta pomoći |
|
|||
Domaće institucije /KM/ |
Strani donatori /KM/ |
UKUPNO /KM/ |
Obnova st. jedinica |
Održivost povratka |
UKUPNO |
|
KM |
Broj |
|||||
367.080,00 KM |
174.500,00 KM |
541.580,00 KM |
382.500,00 KM |
24 |
159.080,00 KM |
541.580,00 KM |
Foča
Unija za održivi povratak i integracije u BiH je ove godine poduzela niz aktivnosti kako bi se izvršio pritisak na političke stranke da ozbiljnije i kvalitetnije pristupe rješavanju problema povratnika.
Želimo da predizborna kampanja za Lokalne izbore 2012. godine ne protekne u stranačkim prepucavanjima i optuživanjima, već da kandidati građanima ponude konkretne programe za poboljšanje kvaliteta života.
Pošto se svaka organizacija civilnog društva bori za interese populacije koju predstavlja (mladi, žene, penzioneri, radnici, demobilisani borci, životinje, osoba sa posebnim potrebama, itd.) Unija za održivi povratak i integracije u BiH želi da se u predizbornoj kampanji kandidati obrate povratnicima sa rješenjima za njihove probleme.
Stoga smo odlučili da napravimo sveobuhvatnu analizu koristeći različite izvore (strategije razvoja opštine, planove i izvještaje o radu Načelnika, lužbene listove, budžete opština, predizborne programe kandidovanih političkih subjekata, itd.) kako bi stekli uvid u postojeće lokalne politike za rješavanje problema povratnika, izbjeglica i raseljenih lica.
Analizu smo napravili objektivno na osnovu uvida u raspoložive dokumente, te bez iznošenja zaključaka ili preporuka.
U narednim redovima predstavljamo rezultate analice za opštinu Foča.
1) Analiza strategije razvoja Opštine
U strategiji razvoja opštine Foča 2009-2015 izbjeglice, raseljena lica i povratnici se pominju u segmentu socijane zaštite, tj. kako su diskriminirani i kako im se treba pružiti adekvatna pomoć, jer u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti ne spadaju u kategoriju socijalno ugroženih, pa ni po jednoj osnovi ne mogu dobiti bilo kakvu pomoć.
2) Planovi rada Načelnika
Programom rada Načelnika za 2010.godinu, pod Podrškom projektima povratka kako izbjeglih tako i raseljenih lica u saradnji sa nadležnim ministarstvom države i entiteta predviđene su slijedeće aktivnosti:
- Sporazum sa sedam poljoprivrednih proizvođača za dodjelu plastenika i motokultivatora, a u okviru projekta „Trajna rješenja za korisnike kolektivnih centara u BiH“. Projekat je finansiran od strane Vlade Kraljevine Holandije, te od strane ministarstva za izbjegla i raseljena lica BiH, entiteta i sarajevskog kantona (dodjeljeno: 3 plastenika, 3 motokultivatora sa frezom i 1 motokultivator sa kosilicom).
- Početkom marta 2010. godine završena je rekonstrukcija i sanacija u ratu devastiranog stambenog objekta u Foči, u Studentskoj ulici. Stanovi su tehnički primljeni i ključevi uručeni ranijim stanarima.
Programom rada Načelnika za 2011.godinu, pod Podrškom projektima povratka kako izbjeglih tako i raseljenih lica u saradnji sa nadležnim ministarstvom države i entiteta predviđene su slijedeće aktivnosti:
- U okviru projekta “Zatvaranje kolektivnih centara kroz omogućavanje socijalnog stanovanja u općini Foča” izgrađen je stambeno-poslovni objekat (zgrada zajedničkog stanovanja) u Gornjem Polju za po sedam srpskih i bošnjačkih korisnika/porodica. Opština Foča je učestvovala finansijskim sredstvima u izgradnji ove zgrade.
3) Programi kandidata za načelnike i političkih stranaka/koalicija
Unija se pismenim i telefonskim putem obratila svim kandidovanim političkim subjektima, 3 kandidata za načelike, 14 stranaka/koalicija za Skupštinu Opštine. Iako smo 4 puta molili da nam dostave predizborni program, kako bi analizirali da li se nešto od obećanja odnosi na povratnike, dobili smo slijedeće odgovore:
RADISAV MAŠIĆ, SNSD-SDS, KANDIDAT ZA NAČELNIKA
U programu sa kojim izlazimo pred građane opštine Foča na predstojećim Lokalnim izborima 2012., problematiku povratničke populacije tretiramo kao zajednički, jedinstveni problem svih građana opštine Foča. Ne želimo da posebno naglašavamo izraz „povratnici“, jer smatramo da ljude koji su nekada živjeli na svojim imanjima ne treba tretirati kao nekoga ko je odnekud došao- vratio se. Ljudi su svoje kuće i imanja napustili iz bezbjednosnih ili drugih razloga, ili su sa svojih imanja prognani i mi smatramo da njihov povratak treba da bude proces koji će te naše građane ravnopravno uključivati u sve društvene tokove u našoj opštini. Nekoliko je ključnih pitanja koja se u Programu (koji podržavaju SNSD, SDS, DNS i SP) odnose na sve građane Foče, na tako i populaciju o kojoj je riječ. To su, prije svih: socijalna politika, zapošljavanje i infrastruktira.
Socijalna politika:
Mi ćemo socijalnu politiku voditi tako da u Foči ne bude gladnih. Da bi to realizovali uradićemo socijalnu kartu stanovništva u svim mjesnim zajednicama koja će nam pokazati realnu sliku stanja na terenu. Život najčešće ne može stati u zakonske i druge paragrafe, tako da socijalnom kartom stanovništva i nekim vidom socijalne pomoći nisu obuhvaćene mnoge porodice. Socijalna karta će nam pokazati, takore, da ima višečlanih porodica u kojima niko ne radi niti imaju bilo kakva materijalna primanja. Takvim porodicama moramo pomoći. Onima čiji članovi domaćinstva mogu privređivati treba omogućiti da rade.
Ako su to seoska domaćinstva treba im pomoći da kuće traktor, da podignu plastenik, da kupe sistem za navodnjavanje, da naprave štalu, da kupe kravu, da proizvore kako bi od svog rada mogli da žive. Za one porodice u kojima nema radno sposobnih članova, kroz ovaj vid socijalne politike, obezbijedićemo stalne vidove materijalne pomoći, one pomoći koja je tim kategorijama najpotrebnija. U nekim slučajevima to je hrana, u drugim higijenski materijal i druge potrepštine, u trećim lijekovi i odgovarajuća njega. Cve će to pokazati socijalna karta koju ćemo odmah uraditi u saradnji sa predsjednicima mjesnih zajednica i ljudima koji žive u tim sredinama, jer oni najbolje znaju kakvo je stanje stanovništva na tim područjima.
U saradni sa Crvenim krstom formiraćemo posebne partonažne timove, koje će sačinjavati zdratvstveni radnici i volonteri a koji će imati zadatak da redovno obilaze sve stare, bolesne, nepokretne osobe na cijelom području naše opštine i da im pružaju neophodnu zdravstvenu i drugu pomoć.
Foča mora riješiti problem trajnog smještaja 149 lica koja se nalaze u kolektivnim centrima. U prosjeku, svako od njih ima po tri člana porodice a većina je starih, iznemoglih i bolesnih lica. Ovaj problem riješićemo u saradnji sa resornim ministarstvom Vlade RS, a lokalna zajednica će učestvovati u tom procesu.
Zapošljavanje:
Nezaposlenost je najveći problem sa kojim će se lokalna vlast u Foči suočiti. Taj problem godinama nije rješavan, a lokalna vlast je pred činjanicama u broju nezaposlenih / 3512 nezaposlenih, među kojima je oko 120 sa visokom školskom spremom / o socijalnom stanju stanju stanovništva / 800 penzionera sa mjesečnim primanjima od 160 maraka i 400 socijalnih slučajeva sa mjesečnim primanjima od 82 KM /, zatvarala oči, pripisujući krivicu za taklo stanje aktuelnoj Vladi RS sa kojom ne sarađuje.
U rješavanja problema nezaposlenosti mi želimo da uspostavimo maksimalnu saradnu sa Vladom RS, sa razvojnim fomdovima, nevladinim i svim drugim organizacijama i asocijacijama na nivou BH koje mogu pomoći. Iz posebnog fonda, u koji ćemo izdvajati sredstva iz lokalnog budžeta, podsticaćemo udruživanje u građevinarstvu, podsticati i finansijski stimulisati finalizaciju proizvodnje u drvnoj industriji. Svim raspoloživim zakonskim mjerama i olakšicama koje joj stoje na raspolaganju, lokalna vlast će nastojati da privuče investitore, da im obezbijedi zemljište, infrastrukturu i druge pogodnosti, uz uslov da zaposle nove radnike. Pomoći ćemo da svi kapaciteti u Industrijskoj zoni Brod na Drini što prije krenu sa proizvodnjom, podržaćemo nastojanje da Rudnik mrkog uglja na Miljevini poveća proizvodnju, a Foča će učiniti sve da spremno dočeka početak velikih investicija na hidrosistemu „Gornja Drina“ i izgradnji malih hidrocentrala.
U obezbjeđenju radnih mjesta u ovim projektima svi građani Foče, što podrazumijeva i kategoriju o kojoj govorimo, imaće isti tretman i iste uslove zapošljavanja.
Poseban segment u kome ćemo obezbijediti više radnih mjesta je poljoprivreda. U okviru opštinske administrativne službe i odjeljenja za privredu, formiraćemo poseban Find za razvoj sela i poljoprivrede. Uredićemo strategiju razvoja poljoprivrede u kojoj ćemo posebnim, načajnim sredstvima, podsticati razvoj seoskih područja, posebno voćarstva, stočarstva i povrtlarstva. Poljoprivrednike ćemo organizovati u Udruženje i posredstvom udruženja materijalno pomagati one koji žele da se bave poljoprivredom, stimulišući njihov ostanak na selu. Materijalna pomoć će se sastojati u nabavci neophodnih sredstava, kao što su: mehanizacija, plastenici, sistem navodnjavanja, nabavka stoke, izgradnja objekata za smještaj stoke, podizanje zasada malina, investiranje u male prerađivačke kapacitete, kao što su sušare voća, proizvodnja sira, proizvodnja kompota, džemova i drugih prerađevina do voća i povrća. Sa trgovačkim lancima Opština će obezbijediti otkup tržišnih viškova naših poljoprivrednika a sa vlasnicima prerađivačkih pogona obezbijediti da voćari sklope ugovore o sigurnom otkupu svih proizvoda po utvrđenim cijenama. Na taj način želimo da podstaknemo veću proizvodnju i razvoj, kako voćarstva tako i stočarstva. U ovoj oblasti vidimo i veliku šansu za angažovanje povratničkih porodica.
Turizam je, takođe, oblast u kojoj, zahvaljujući prirodnom ambijentu, Foča ima velike mogućnosti. Oslonac je područje Nacionalnog parka „Sutjeska“ i rafting rijekama Tarom i Drinom. U oblast turizma, koji ćemo razvijati u saradnji sa Vladom RS, želimo uključiti seoska domaćinstva koja će direktno biti uključena na taj način što će njihovi poljoprivredni proizvodi biti sastavni dio gastronomske ponude u objektima NP, a podržaćemo i nastojanja seoskih domaćinstava koja se odluče za razvoj seoskog turizma.
Infrastruktura
U oblasti infrastrukture naša razvojna politika okrenuta je građanima i njihovnim potrebama. Uradićemo četverogodišnji, a na osnovu njega svake godine, godišnji program pređenja i asfaltiranja lokalnih puteva, i uređenja gradskih ulica. Godišnje programe će usvajati Skupština opštine i oni će se otvrđivati na osnovu realnih finansijskih mogućnosti tako da će biti dosljedno realizovani. Na taj način obezbijedićemo da svako seosko područje, svaka mjesna zajednica, svaka ulica u gradu, zna kada će biti uređen put ili ulica za koju su direktno zainteresovani.
Prioriteti koji će određivani dinamiku modernizacije saobraćajnica, biće, pored ostalog, broj stanovnika, značaj tog puta, i posebno podatak o broju poljoprivrednih domaćinstava. U ona područja u kojima živi više domaćinstava i koja se intenzivnije bave poljoprivredom od koje žive, više će ulagati u obnovu vodovoda, rekonstrukciju niskonaponske mreže i obnovy društvenih prostorija. Mi želimo da lokalna vlast približimo narodu, tako da ćemo u svim mjesnim zajednicama obezbijediti rad ambulanti, obezbijedićemo da u mjesna područja dolaze, bar jednom sedmično, radnici lokalne administracije kako bi građani mogli obaviti one administrativne potrebe za koje moraju dolaziti u opštinu. Uvešćemo autobuske linije prema većim mjesnim područjima i kružnu autobusku liniju u programskim naseljima: Belečevo – Bolnica – Brod – Miljevina.
DEMOKRATSKI NARODNI SAVEZ – DNS
Ekonomski i socijalni razvoj
Ekonomska kriza, tržište rada i mogućnosti zapošljavanja
Ključno pitanje – državni, entitetski i lokalni organi vlasti, posebno svi akteri
tržišta rada moraju imati aktivan, stalan i odgovoran odnos prema rješavanju stanja u
ekonomiji, privređivanju i stvaranju uslova za zapošljavanje.
Zalažemo se za novu koncepciju rješavanja ekonomske krize, tržišta rada i
stvaranja perspektive, zapošljavanja, a posebno:
- donošenje i provođenje aktivnih, realnih i provodivih programa, politike i mjera
zapošljavanja u cilju zaustavljanja negativnih procesa i obaveznog povećanja stope
zaposlenosti (organi vlasti, socijalni partneri, zavodi i agencije za zapošljavanje i
drugi),
- definisanje novog normativnopravnog statusa i odnosa prema svim akterima
tržišta rada,
- promjenu dosadašnje i uspostavljanje efikasne organizacije, načina djelovanja
zadataka u sadržinskom smislu, do kadrovskog i stručnog osposobljavanja, sve sa
krajnjim ciljem da se obezbijedi povećanje zapošljavanja. Moramo imati i provoditi realnu viziju privrednog oporavka i razvoja, mijenjanja i prilagođavanja novim standardima i zahjtevima privređivanja, kapitala, rada i radne snage, usluga, ali i to – rješavanje ekonomskih problema ne smijemo odgađati, strukturne promjene izbjegavati, nezakonito oduzeto vratiti, proces revizije završiti i nezakonito prisvojeno oduzeti, smanjiti javnu potrošnju, jačati domaćuštednju, supstituciju uvoza i povećati izvoz. Energično preduzimamo sve što će nam stajati na daljem putu ka boljem ekonomskom i socijalnom stanju – tako da više nikakvi nedostaci ne mogu biti pravdani višim ciljevima, državnim razlozima, navodnom stranačkom zaštitom, imunitetskim pravima i slično.
Pri tome, moramo naglasiti:
- da je rješavanje problema nezaposlenosti u najužoj vezi sa privrednim rastom u narednom periodu, sa odnosima u okruţenju i evropskim integracijama,
- da postoji puna ekonomska međuzavisnost i transmisiona povezanost mehanizama krize u svijetu i kod nas,
- da naša ekonomska budućnost imperativno traži „čisto stanje i račune“ u naplati i raspodjeli poreza i drugih dažbina i eliminisanje budžetskog deficita,
- obezbjeđenje likvidnosti, smanjenje rizika spoljnjeg zaduženja (kurs valuta, rast cijena, kreditna opterećenja),
- zaustavljanje rastuće ekonomske, socijalne i političke nestabilnosti.
Moramo putem povećanja zaposlenosti sadašnju krizu pretvoriti u šansu za budući razvoj. Imamo za to značajne uslove – domaće resurse i proizvođačku tradiciju, ali naša ekonomija mora slijediti novi model razvoja. Budućnost našeg razvoja i stanje nezaposlenosti zavise od niza, a posebno sljedećih faktora: uključivanje u međunarodne tokove i poslovanje; aktivizam prema faktorima stabilizacije, oporavka i razvoja; infrastruktura koja je u funkciji razvoja i korišćenja domaćih raspoloživih potencijala; efikasne i odgovorne institucije, dobar izbor proizvodnje kojom će se zadovoljiti tržišni zahtjevi, kako domaće tako i izvozne tražnje; bolje upravljanje, smanjenje javne potrošnje; ravnomjerna raspodjela i unutrašnja potrošnja.
Istovremeno, i prioritetno, zaustavimo decenijsko upropaštavanje privrede.
Akcenat, stoga, moramo staviti na sljedeće:
- podsticanje preduzetništva i brže rješavanje tekućih problema u proizvodnji (nalaziti strateške partnere u strateškim sektorima, davati i ostvarivati koncesije i čuvati prirodna bogatstva);
- štednju u funkciji privatnih investicija;
- primat privatnog i reformisanje javnog sektora;
- reformu obrazovanja i tržišta rada;
- fiskalno rasterećenje privrede;
- obavezu bankarskog sektora da prati privrednu djelatnost;
- obezbjeđivanje uslova i stranih direktnih investicija;- konkurentnost i uslove za biznis.
DNS će, u prvom redu, insistirati na tome da se svi organi i institucije javne vlasti, socijalni partneri, privatni i javni poslodavci osposobe i odgovorno izvršavaju svoje funkcije:
- funkciju dijagnoza, prognoza i analiza sistema zaposlenosti i zapošljavanja;
- funkciju profesionalne orijentacije, edukacije, prekvalifikacije, dokvalifikacije i profesionalne pripreme zaposlenih i nezaposlenih svih životnih dobi (posebno mladih);
- funkciju obezbjeđivanja posredništva i mobilnosti radne snage;
- funkciju obezbjeđivanja efektivne zaposlenosti i boljih prava u vrijeme nezaposlenosti.
Pri tome, DNS promoviše i podržava, u cilju uspjeha i održivog razvoja, politiku efektivne zaposlenosti, nove društvene vrijednosti, mijenjanja načina i oblika poslovanja, zaposlenja i odgovornosti prema radu.
Razvoj poljoprivrede i sela
Stanje poljoprivrede i seoskih područja
U svjetlu predstojećih lokalnih izbora DNS ima obavezu da, kao parlamentarna stranka i stranka koja participira u vlasti na lokalnom nivou u Republici Srpskoj, definiše svoje ciljeve u sferi razvoja sela i poljoprivrede.
DNS mora sveobuhvatno da sagleda potrebe seoskih zajednica i ponudi odgovarajuća rešenja u cilju poboljšanja ukupnog socioekonomskog položaja seoskog stanovništva. Iz tog razloga potrebe seoskih zajednica se ne mogu i ne smiju posmatrati samo kroz prizmu razvoja poljoprivrede ili infrasrukture.
Vlada Republike Srpske izradila je i usvojila nekoliko značajnih dokumenata koji se na direktan i indirektan način odnose na problematiku razvoja sela. To su:
- Strategija ruralnog razvoja;
- Strategija razvoja poljoprivrede;
- Strategija razvoja poljoprivredne savjetodavne službe;
- Strategija razvoja malih i srednjih preduzeća.
DNS ima obavezu da ponudi i neka nova kreativna rješenja i/ili ubrza
sprovođenje već usvojenih rješenja.
Svjetska ekonomska kriza je najmanje pogodila sektor poljoprivrede i
agrobiznisa, a pojedini podsektori poljoprivrede i ruralnog biznisa, poput voćarstva, sakupljanja i prerade aromatičnog i ljekovitog bilja, gljiva i šumskog voća doživljavaju dodatnu ekspanziju.
Veliki dio gradskog stanovništva Republike Srpske je još uvijek čvrsto vezan za dešavanja u seoskim područima i napreci u razvoju seoskih sredina ne prolaze nezapaženo ni kod gradskog stanovništva.
U posljednjih nekoliko godina većina opština Republike Srpske je uložila značajna sredstva i napore u rješavanje infrastrukture seoskih područja: asfaltiranje puteva, izgradnju vodovoda, poboljšanje u napajanju električnom energijom itd.
Naravno, ostaje još dosta toga da se uradi na razvoju ruralne infrastrukture, međutim, fokus stanovništva sela se polako prebacuje sa razvoja infrastrukture na polje ekonomije i zapošljavanja.
Opšta je činjenica da sve više stanovništva napušta sela, i to je proces koji se teško može zaustaviti. Međutim, razlog napuštanja seoskih sredina je sve manja mogućnost pronalaženja zaposlenja ili nemogućnost ostvarivanja pristojnih prihoda, a ne neodgovarajući uslovi života. Proces napuštanja sela je posebno izraţen kod mladih i žena, na što je potrebno obratiti posebnu pažnju. Bosna i Hercegovina ima stopu nezaposlenosti od 27 %. Ona je još i veća među stanovništvom sela, i spada među najveće stope nezaposlenosti u regionu.
Takođe, najveći dio siromašnog stanovništva ili stanovništva koje živi na granici siromaštva se upravo nalazi u seoskim područjima. Pored toga, Republika Srpska ima dosta opština u kategoriji slabo razvijenih ili izrazito nerazvijenih opština (Osmaci, Kalinovik, Rogatica, Rudo, Berkovići, Istočni Mostar itd.), koje bez stalne pomoći Vlade Republike Srpske teško mogu i preživjeti, a kamo li ulagati u dodatni razvoj.
S obzirom na veliki broj opština koje se značajno razlikuju po stepenu razvijenosti, postavlja se pitanje kako definisati jedinstvenu prepoznatljivu lokalnu razvojnu politiku za sve opštine.
Upravo definisanje vlastitih mogućnosti i ograničenja od strane lokalnih zajednica predstavlja ključ razvoja. Stoga je neophodno da lokalne zajednice izvrše vlastite analize mogućnosti i ograničenja i prepoznaju vlastite resurse i komparativne prednosti i, u skladu sa tim, definišu vlastite strategije razvoja ruralnih područja u okviru jedinstvenog okvirnog programa DNS-a za razvoj ruralnih sredina.
Ciljevi politike i sektori djelovanja u poljoprivredi i na selu
DNS ima obavezu da definiše i biračima ponudi svoj vlastiti cilj kada je u pitanju razvoj ruralnih sredina. To je čak i naša obaveza, jer dobar dio glasačkog tijela DNS-a dolazi upravo iz seoskih sredina.
U skladu sa već navedenim, sveobuhvatni cilj DNS politike prema ruralnim sredinama mogao bi da glasi: ''Poboljšanje socioekonomskog stanja rurualnog stanovništva''.
Ovaj cilj se može dostići političkom podrškom održivom razvoju ruralnih sredina. Podrška mora uslijediti svim održivim programima i projektima u ruralnim sredinama bez obzira na sektor, izvor finansiranja, ciljnu grupu, obim projekta itd. Posebna podrška bi trebala da uslijedi projektima koji predviđaju sljedeće:
- zapošljavnje svih kategorija seoskog stanovništva, posebno mladih i žena;
- zadržavanje mladih na selu;
- razvoj preduzetničke djelatnosti.
Naročita paţnja se mora usmjeriti na projekte koji podrazumijevaju dodavanje nove vrijednosti na već postojeće djelatnosti, poput: seoskog turizma, gastronomije, razvoja tradicionalnih proizvoda (sireva, prerađevina od voća i povrća, prerada ljekovitog i aromatičnog bilja, prerada šumskog voća).
Pojedine opštine imaju izuzetne uslove za razvoj lovnog turizma i ribolova, ali se to nedovoljno koristi.
Takođe, sakupljanje ljekovitog i aromatičnog bilja, gljiva, šumskog voća, odvija se stihijski, a njihova dodatna prerada i dorada ne odvija se na području matičnih opština.
Poljoprivreda i agrobiznis predstavljaju sektor koji snažno podržavaju Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede i međunarodne institucije, ali veći broj opština zbog prirodnih ograničenja i nije u mogućnosti da na svom području razvija intenzivnu komercijalnu poljoprivredu.
Za takve opštine upravo razvoj organske ili ekološke poljoprivrede, uključujući i ekopčelarstvo, predstavlja veliku komparativnu prednost koja se uopšte ne koristi.Gdje god je moguće, potrebno je koristiti multisektorski pristup i povezivati različite djelatnosti lovni turizam sa seoskim turizmom, domaću radinost i poljoprivredu sa gastronomijom i seoskim turizmom.
Mogućnosti jedinica lokalne samouprave u davanju podrške razvoju sela Iako je usvojena Republička strategija razvoja poljoprivrede, mnoge opštine rade ili su već uradile vlastite strategije ruralnog razvoja i poljoprivrede, što je dobro, i što treba da sprovedu sve jedinice lokalne samouprave.
Na lokalnom nivou postoje brojne mogućnosti, mehanizmi i lokalne organizacije koje moraju biti stavljene u funkciju razvoja sela, kako u javnom sektoru, tako i u privatnom.
Bitne institucije i organizacije koje mogu doprinijeti ruralnom razvoju jesu:
- Lokalne agencije za razvoj;
- Opštinske turističke organizacije;
- Opštinska odjeljenja za poljoprivredu;
- Udruţenja farmera;
- Zadruge;
- Mala i srednja preduzeća.
Upravo ove lokalne institucije se vide kao motor i generator razvoja ruralnih sredina. One treba da promovišu specifične mogućnosti za razvoj svake opštine, razvijaju i sprovode razne projekte, privlače strane investicije i rade na opštem poboljšanju uslova za privlačenje stranih i domaćih investitora.
Ove institucije treba da budu u stanju da privatnom sektoru i preduzetnicima pruže određeni servis u unapređenju njihovih postojećih poslovnih aktivnosti, kao i u otvaranju i pokretanju novih poslovnih aktivnosti.
Lokalne institucije treba da, svaka iz svog domena, rade na promovisanju potencijala i konkurentnih prednosti svojih opština u cilju podsticanja razvoja preduzetništva u ruralnim sredinama, te na taj način generišu otvaranje novih radnih mjesta.
Proces približavanja i pristupanja Evropskoj uniji imaće u budućnosti velike implikacije na lokalne zajednice i, u okviru njih, i na ruralne sredine. Fondovi Evropske unije u različitim fazama pristupanja Evropskoj uniji (pretpristupni, pristupni itd.) omogućavaju pristup značajnim finansijskim sredstvima koja se mogu upotrijebiti za finansiranje raznih projekata ruralnog razvoja, agrobiznisa i poljoprivrede. Ove mogućnosti se moraju iskorisititi na adekvatan način. Međutim, pristup EU fondovima i njihovo adekvatno korištenje zahtijeva određene preduslove, koji se, prije svega, ogledaju u razvijenim institucijama koje su u stanju da razviju i sprovedu projekat i obučenim kadrovima u tim institucijama.
Lokalne zajednice moraju biti u stanju da ponude što je više moguće kvalitetnih projekata EU fondovima.
Takođe, pojedine opštine na osnovu taksa na korišćenje neobnovljivih prirodnih resursa (ruda) i hidropotencijala, sa republičkog nivoa dobijaju značajna finansijska sredstva. Ova sredstva se preko kvalitetnih sektorskih programa podrške i projekata moraju efikasnije koristiti za razvoj ruralnih sredina. Sektorski programi podrške moraju biti razvijeni na osnovu detaljnih analiza svake opštine i prilagođeni
specifičnim uslovima koji karakterišu svaku opštinu, te usaglašeni sa lokalnim strategijama razvoja ruralnih sredina.
Značajan podsticaj za razvoj ruralnog preduzetništva opštine bi mogle da daju oslobađanjem (preduzeća i firmi koje svoje uslužne i proizvodne djelatnosti obavljajuu ruralnim područima) od raznih opštinskih taksi. Smanjenje komunalnih, građevinskih i drugih taksi u ruralnim područima za firme koje se bave proizvodnim i usluţnim djelatnostima moglo bi podstaći formiranje i dalji razvoj preduzetništva u
ruralnim područima.
Veliki broj opština već sada ima budžete različitih iznosa koji se koriste za razvoj poljoprivrede. Ove opštinkse budžete bi trebalo povećati i efikasnije koristiti za razvoj ruralnih područja. Svaka opština bi trebala na osnovu oštinskih strategija razvoja ruralnih područja da definiše prioritete i veći dio novca usmjeri u prioritetne podsektore i grane.
Nacionalne manjine i ostvarivanje i zaštita njihovih prava i sloboda
Ustavna koncepcija ostvarivanja i zaštite sloboda i prava u Bosni i Hercegovini, u osnovi, odgovara standardnim rješenjima u uporednom pravu i zahtjevima savremenog, demokratskog, progresivnog i humano orijentisanog društvenog i državnog uređenja. Stoga, potrebno je obezbjediti ostvarivanje uspostavljenog pravnog okvira za ostvarivanje prava i sloboda pripadnika nacionalnih manjina. Smatramo da bitan pokazatelj izgradnje otvorenog i demokratskog društva zasnovanog na vladavini prava jeste stanje i problemi manjina u njemu. U našim uslovima, položaj nacionalnih manjina u lokalnoj zajednici je odraz i rezultat njihovog ukupnog stanja i položaja u društvu. Stoga je promocija i zaštita pripadnika nacionalnih manjina doprinos ukupnoj stabilnosti, jačanju prijateljstva i saradnje među narodima i državama i doprinos ukupnom miru.
DNS se zalaže za:
garantovanje sloboda izražavanja nacionalne pripadnosti,
zabranu diskriminacije, ravnopravnost pred zakonom i jednaku zakonsku
zaštitu njihovih individualnih i kolektivnih prava,
obezbjeđivanje ravnopravnosti i učešća u organima javne vlasti i prava na
obavljanje javnih funkcija,
ostvarivanje i očuvanje prava na posebnosti nacionalnih manjina, naročito garantovanje i obezbjeđivanje nacionalnog identiteta, ljudskog dostojanstva, jednakosti prava i sloboda, a posebno etničkih, kulturnih i vjerskih posebnosti, korišćenje jezika, pisma i svojih simbola, osnivanje prosvjetnih, kulturnih i sportskih udruženja, osnivanje obrazovnih ustanova, sredstava javnog obavještavanja, ostvarivanje veza i saradnje sa sunarodnicima u svijetu, poboljšanje društvenog i materijalnog položaja nacionalnih manjina, posebno romske populacije koja živi u teškim uslovima potpune nezaposlenosti, nepismenosti i bez smještaja, što dovodi do velikog siromaštva, ekonomske, socijalne i zdravstvene nezbrinutosti.
Nacionalne manjine moraju i same da se promovišu demokratskim sredstvima iznošenjem javnih stavova, nove politike, inovativnih rješenja za rješavanje svojih vitalnih potreba i interesa. To podrazumijeva i njihovu znatno veću uključenost u izborni proces, kontakte sa društvenim i socijalnim grupama, donosiocima odluka, sa medijima, zatim prikupljanje i promovisanje svog ekonomskog, socijalnog, političkog, društvenog i kulturnog života i mogućnosti rješavanja problema sa kojima se suočavaju.
Neophodno je identifikovati vitalne probleme nacionalnih manjina, u svim sredinama sagledati sve specifične i različite aspekte pojedinih najvažnijih pitanja i potom utvrditi puteve doprinošenja, poboljšanja i zaštite pojedinačnih i kolektivnih prava i sloboda, prije svega, na temeljima međunarodnih i evropskih standarda o ljudskim i manjinskim pravima i o lokanoj samoupravi.
Institucionalni okvir za ostvarenje programskih ciljeva i zadataka
Bez jakih, osposobljenih i stabilnih institucija, neće biti moguće postići željene dugoročne rezultate održivog razvoja koji se odnose na poboljšanje kvaliteta života i životnog standarda i smanjenje siromaštva. Izgradnja efikasnog institucionalnog okvira na svim nivoima, osnov je za ostvarivanje ciljeva ekonomskog, socijalnog i društvenog razvoja.
I danas, poslije svega ovoga, svima koji prihvataju i podrţavaju Političku platformu DNS, nudimo dijalog, dogovor i sporazum. Našem čovjeku moramo vratiti, očuvati i jačati osnovno dostojanstvo. DNS izražava odlučan stav i poziv na akciju: ničiji život ne može biti ispod ljudskog dostojanstva.
Moramo obezbijediti punu odgovornost, rad i red.
Moramo se baviti čovjekom, rješavajući njegova prava, životne probleme, potrebe i interese.
Ali moramo prvenstveno pomoći sami sebi.
Istovremeno, mora se uspostaviti i poštovati vrednosni sistem – civilizacijski, politički, pravni, nacionalni, moralni, tradicionalni, običajni.
Moramo obnoviti, promovisati i provoditi naše civilizacijske vrijednosti, tekovine i svekoliku baštinu.
Moramo razvijati i zaštititi naš identitet i subjektivitet.
I ne zaboravimo sva pitanja kojima se u političkoj djelatnosti DNS-a bavimo, prije svega i iznad svega su ljudska pitanja.
Ponovo upućujemo naš zavjet da „riječ je riječ“.
Moramo dalje jačati povjerenje građana u Republiku Srpsku i ulogu, doprinos i odgovornost DNS u njenom očuvanju, razvoju i afirmaciji.
Konačno, i u pogledu Republike Srpske, srpskog i drugih naroda u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini mora prevladati i pobijediti pravo nad nepravom, kultura mira nad nekulturom rata, načela ravnopravnosti i tolerancije nad diskriminacijom, majorizacijom i netolerancijom. DNS se zavjetuje: naše društvo mora izaći iz krize, ali, istovremeno, i kriza
mora izaći iz društva.
PARTIJA UJEDINJENIH PENZIONERA – PUP
Po nama povratnička populacija se sporo uključuje u politički rad sem u partije, stranke sa nacionalnim predznakom. Povratak još uvijek sporo teče, neodgovorno jer povratnička domaćinstva izvrše obnavljanje devastiranih objekata uz pomoć donacija i državnih para, a potom se objekat proda, a povratnik se trajno seli na željeno mjesto. Ove aktivnosti oko prodaje obnovljenih i drugih nekretnina skrivaju se ali su istinite.
Partija ujedinjenih penzionera nije ideološka već interesna partija, čije osnovni cilj i opredeljenje zaštita u prvom redu penzionera, te poboljšanje materijalnog i zdravstvenog poožaja penzionera. U svom programu nismo isticali rešenje potreba povratničke populacije te održivog povratka, jer je to stalna obaveza i briga lokalne vlasti.
Osnovni ciljevi i prioritetni zadaci PUP-a Foča u narednom periodu su:
- zaštita života i lične bezbednosti građana opštine Foča, RS i BiH
- Republika Srpska kao konstutitivni dio BiH,
- brže zapošljavanje mladih i odlučno braniti prava radnika koja su ugrožena,
- izdvajanje iz budžeta opštine Foča najmanje 6% za oporavak privrede i podsticaj privatnom sektoru za stvaranje nove vrijednosti te rešavanje nagomilanih socijalnih problema jer većina stanovničtva Foče se nalati u stanju socijalnih potreba,
- budžet opštine Foča što više činiti razvojnim a ne potrošačkim,
- subvencija i veća pomoć seljacima i poljoprivredi kao održiv povratak raseljenih lica,
- uključivanje nauke u sve procese rada, a ne dominacija politike nad pravom i ekonomijom,
- da se penzije usklađuju sa rastom plata,
Borba za poštovanje dostojanstva i časti starije populacije i drugo.
STRANKA DEMOKRATSKE AKCIJE – SDA
Predizborni program SDA koji se odnosi na povratak je podijeljen u četiri segmenta:
1. Infrastruktura:
- PUTNE KOMUNIKACIJE:
- izgradnja i sanacija postojećih lokalnih puteva u povratničkim mjestima;
- ELEKTRIFIKACIJA:
- spajanje na niskonaponsku mrežu povratničkih naselja koja do dan danas
nemaju struju i sanacija postojećih elektro mreža;
- VODOVOD:
- izgradnja i sanacija postojećih vodovodnih mreža u povratničkim mjestima
2. Individualni objekti:
- izgradnja i sanacija individualnih stambenih objekata za povratnike:
3. Održivi povratak:
- dodjela poljoprivredne mehanizacije povratničkoj populaciji;
- dodjela plastenika;
- dodjela materijala za izgradnju pratećih objekata za smještaj stoke;
- razne vrste podsticaja u poljoprivrednoj, stočarskoj i voćarskoj oblasti,
kako u vidu novčanih podsticaja, tako i u vidu dodjele stoke,
poljoprivrednih sjemena, sadnica itd.
4. Zapošljavanje:
- zapošljavanje povratničke i mlade populacije, kako u sektoru javnih
preduzeća, tako i u opštinskim stukturama;
- zapošljavanje povratničke i mlade populacije u sektorima izvršne vlasti;
Prema prikupljenim podacima u okviru projekta „MONITORING I VERIFIKACIJA PRIORITETNIH KORISNIKA ZA POVRATAK I PROJEKTE REKONSTRUKCIJE U BOSNI I HERCEGOVINI“, stanje u opstini Foča izgleda ovako:
UKUPNI PODACI ZA OPĆINU FOČA
POVRATAK: Vratilo se 800 porodica, odnosno 2.560 osoba
OBNOVLJENO: 1.300 stambenih jedinica
NEOBNOVLJENO: 1.100 stambenih jedinica.
U opštini Foča izvršena je rekonstrukcija 1.200 kuća Srbima i Bošnjacima. Trenutno se vrši implementacija projekta Z.P 018 (16 kuća), GRS gradovi (19 kuća),a Federalno ministarstvo izvršilo je dostavu građevinskog materijala za 27 porodičnih kuća i 2.000 KM za izgradnju, te trenutno vrši aktivnosti na raelizaciji istog programa za još 36 korisnika.
Trenutni broj zahtjeva za rekonstrukciju kuća prelazi 1.000 zahtjeva, a odabir korisnika za rekonstrukciju kuća nije ravnomjerno raspoređen po mjesnim zajednicama pa postoje slučajevi da u nekim MZ rekonstrukcija kuća počinje kasno u poređenju sa nekima gdje je završeno 50% rekonstrukcije.
Što se tiče samog povratka, u ljetnom periodu se može naći oko 800 porodica koje žive na području opštine, dok u zimskom periodu živi 235 porodica, a većinu čine dvije MZ: Popov most i Ustikolina RS. Želju za povratkom izrazila su još 372 domaćinstva.
Što se tiče elektrifikacije kuća postoji još porodica koje godinama žive bez struje, ali će se slika promijenit ako dođe do implementacije usvojenih programa:
Kozja Luka – Kremin (100.000 KM)
Slađanovići –Putevići – Mirjanovići (150.000 KM)
MZ Slatina (72.000 KM)
Izgradnja dalekovoda Anđelija – Kratina (300.000 KM) – gradi CRS
U opštini Foča nema gradskog prevoza što povratnicima otežava dolazak iz mjesnih zajednica u grad, i to utiče na njihovo materijalno stanje. Tenutno se u Foči nalaze dvije mašine Arrmije BIH koje rade na uređenju 150 kilometara lokalnih puteva u organizaciji opštine Foča i aktivista stranke SDA.
Zdravstvena zaštita povratnika uglavnom je uslovljena i sprovodi se u Federaciji, a što se tiče hitnih slučajeva Dom zdravlja u Foči prima pacijente i čini usluge bez ikakvih problema, a usvojena je i strategija razvoja ambulanti u svakoj MZ van gradske zone. Ambulanta je u funkciji i u Popovom mostu, a u tri MZ urađen je, također, prostor za ambulante ali nedostaje oprema.
Na području opštine Foča ima 25 učenika povratnika Bošnjaka od čega 16 učenika pohađa osnovnu školu u Popovom mostu zajedno sa djecom srpske nacionalnosti, a ostatak pohađa osnovnu školu u opštini Foča – Ustikolina. Postoji jedan problem, a to je kada djeca iz Popovog mosta završe osnovnu školu oni se ponovo vraćaju u Federaciju.Bezbjednosna situacija u Foči je zadovoljavajuća. Desila u se samo dva ispada maloljetnika koji su razbili stakla na džamiji i oskrnavili nišane na mezarju u Foči.
Pitanje miniranog područja koji se u Foči nalazi nije još moguće ustanoviti jer opštinski organi nisu dostavili osnovne podatke po tom pitanju.
Potrebna pomoć u donacijama: kreveti za spavanje, šporeti na loženje, struja, potrebna izgradnja staja za stoku, a zatim potrebna i stoka (krupna i sitna), potrebne mašine za obrađivanje imanja.
Stanovnici opštine Foča dobili su na raspolaganje 18 motokultivatora, 13 plastenika i tri velika traktora iz tri MZ (Jeleč, Izbišno,Popov most). Ove našine će pored poljoprivredih radova bit korištene i zimi za čišćenje puteva od snijega.Potrebno je usvojiti aktivnosti za nabavku još poljoprivrednih mašina, plastenika, uvećanje stočnog fonda te registraciju potodičnih zadruga poljoprivrednih proizvođača u opštini Foča radi bolje organizacije, izradu projekata za proizvodnju hrane te implementaciju istih.
Generalni podaci za opštinu Foča
U opštini Foča ima još oko 1.000 porušenih stambenih objekata te 372 pismena zahtjeva za obnovu i rekonstrukciju kuća. Ovoliki broj neobnovljenih objekata leži u činjenici da ja u opštinu Foča povratak počeo sa zakašnjenjem od 5. godina u odnosu na druge opštine u BiH, čim su upoznate sve relevantne institucije koje se bave povratkom, rekonstrukcijom, sanacijom i pomoći povratnika.
Povratak u Foču sa aspekta sigurnosti je dobar, međuljudski odnosi su dobri i stalno se poboljšavaju.
Što se tiče infratsrukture u opštini Foča, putevi su u veoma lošem stanju, iako su 2010. godine rađeni u saradnji opštine i koordinacionog tijela „Svi za Foču“, Armije BiH gdje je opština obezbjedila gorivo, smještaj i hranu za vojnike te tehnička lica koja su pratila ovaj rad. Nažalost, nije se uradilo koliko se očekivalo, i to zbog kvarova, te nedovoljnog broja odgovarajućih mašina za rad. Sanacija, dakle, nije izvršena na svim planiranim putevima. Ovome svemu treba dodati i poplave koje su u nekim MZ napravile pravu pustoš, odneseno je više mostova i stotinama kilometara su uništeni putevi te za naredni period ostaje da se putevi i mostovi poprave, a to je veoma bitno za normaloizovanj života u ovoj opštini.
Skupština Opštine za rekonstrukciju, sanaciju puteva, izgradnju novih mostova za 2011. godinu, usvojila je plan da obezbjedi i utroši sredstva u visini od 1.736.425 KM.
Državno ministartsvo odobrilo je 140.000 KM za asfaltiranje puteva, od magistralnog puta Miljevina – Jeleč i Šadići – Ćurevo.
U 2010. godini je izvršeno mnogo priključaka na elektromrežu, postignuti su izuzetni rezultati i riješeni gotovo svi sporni slučajevi te obezbjeđeno desetak malih donacija za pomoć povratnicima kod priključka struje. Za 2011. godinu odobrena su sredstva za izgradnju nove mreže na potezu Slađanovići – Putevići – Mirjanovići, te Kozja Luka – Kremin, kao i izgradnja dalekovoda Anđelije – Kratine u dužini od 8 kilometara, te Puriši – Slatina u dužini od 2 kilometra. Za sve unaprijed navedene projekte odobrena su sredstva i odabrani u izvođači radova. I pored gore navedenih rezultata na elektrifikaciji sela i zaseoka općine Foča potrebno je obezbjediti 3.000.000 KM kako bi se postigla potpuna elektrifikacija svih domaćinstava.
Zdravstvena zaštita povratnika i pored donesene odluke Skupštine opštine Foča i želje da se u svim mjesnim zajednicma izgrade ambulante, ipak neće mnogo koistiti povratnicima koji uglavnom zdravstvnu zaštitu koriste u Federaciji. Bez Zakona o Zdravstvenoj zaštiti na državnom nivou nema potpune i prave zdravstvene zaštite te bi po tom pitanju trebalo više uraditi svi oni koji se bave zaštitom građana, posebno oni koji usvajaju te zakone.
Obrazovanje povratničke populacije - u Foči ima samo jedna osnovna škola na Popovu Mestu koju zajedno pohađaju učenici srpske i bošnjačke orijentacije i nastava se odvija bez ikakvih problema. Završetkom osnovne škole djeca povratnika uglavnom školovanje nastavljaju u Federaciji, tj vraćaju se odakle u i došli.
Deminiranje – u opštini Foča jedan dio MZ Jošanica i Kratine nalazi s pod minama što otežav povratak i slobodno kretanje povratnika. Početkom 2011. godine treba da se završi proces deminiranja na području Kratina zbog izgradnje dalekovoda.
Rekonstrukcija i sanacija objekata na području općine Foča izvršena je u procentima 60%, tj sanirano je 1.300 kuća zajedno Bošnjaka i Srba, a za sanaciju je ostalo još oko 1.100 stambenih objekata.
2010. godine Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice u BiH uradilo je 14 kuća, a humanitarna orgnizacija CRS 17 kuća. Federalnoministarstvoraseljenihosobaiizbjeglicadodijelilo je 67 paketa građevinskog materijala, i još po 2.000 KM za ugradnju istog. Ministarstvo za izbjeglice i raseljena lica RepublikeSrpske dodijelilo je 4 paketa građevinskog materijala u visini od 60.000 KM te 40.000 KM podijeljeno je na dvadeset povratničkih porodica ko pomoć za završetk započetih radova na objektima.
Poticaj za održivi povratak u 2010. godini za povratnike bio je dobar. Od strane Federalnog ministarstva raseljenih osoba i izbjeglica dodijeljeno je 16 motokultivatora, 12 plastenika, 3 velika traktora za 3 MZ. Od strane Ministarstva za izbjeglice i raseljena lica RepublikeSrpske donirana su 4 motokultivatora, 2 plastenika te jedna donacija od 3.000 KM za izgradnju štale. Kantonalno ministartsvo Gorađde dodijelilo je novčanu pomoć za dvije štale u visini od 7.000 KM, saniralo krov stambene zgrade na Tjentištu, uplatili elektro priključak za jednu povratničku porodicu, te donirali 3 agregata za povratničku populaciju. Crvene polumjesec Zenica donirao je sredstva u visini od 6.000 KM, tj. direktno je platio 3 elektro priključka, kupio jednu veš mašinu, jedan priključak kosačice za motokultivator te betonske propusne cijevi za povratnika koji je gradio prilazni put. Humanitarna organizacija CRS dodijelila je kompletan sitni alat za 17 porodica te je dodijelila MZ Tjentište 58 komada alata (lopate, sjekire...), 2.500 metara šlaufa za dovod pitke vode, te šporete i ogrjev za 17 porodica. UNHCR je pružio je veliku pomoć poplavljenim porodicama u dodjeli šporeta, hrane, deka, te je jednoj povratničkoj porodici dodijelio kravu.
Izvor podataka za općinu Foča:
► Udruženje građana povratnika i raseljenih lica u opštini Foča
► Monitori UZOPI u BiH